XMC Major (rtd) Ramli Ab Rahim The Doer

Sunday, December 28, 2008

X-Mass Comm - Pemimpin Berjiwa Koperasi Dan Bagaimana Anda Boleh Turut Terajui Koperasi

Di mana pun organisasi, kelihatan terhadnya kerusi.

Contohnya:

Satu sahaja kerusi Presiden parti.
Satu sahaja kerusi CEO Syarikat Korporat.
Satu sahaja kerusi Dekan Fakulti.
Satu sahaja kerusi Yang DiPertua Koperasi.

Ini satu kebaikan sebenarnya. Ibarat satu kapal tiadakan molek dua atau lebih Nakhoda. Too many Chief Cooks shall spoil any soup.

Namun kita X-Mass Comm, kita boleh tukar ini, dan membuka peluang seluas mungkin, kepada setiap X-Mass Comm berkualiti untuk menjadi pemimpin dan duduk dikerusi nan satu. Waima pun masih tetap jua dalam Koperasi.

Bagaimana?

Setakat diketahui kini, Koperasi kita ialah koperasi pertama di Malaysia sebagai koperasi bekas graduan. (Jika ada terdahulu koperasi seumpama, sila beritahu saya).

Apa saya pelajari hari ini?

Bahawa telah ada para Pemimpin Pengasas sebagai pemula, sehingga telah berdaftar nama Koperasi Bekas Graduan Sebaran Am UiTM
(Nama sebetulnya akan diumumkan kelak).

Seterusnya, keperluan Pasukan Pemimpin Pelaksana (Di peringkat pro-tem untuk membina asas bagi pembuat dasar kemudiannya bakal diiktiraf sebagai Lembaga).

Saya saksikan, hadirin mesyuarat tadi, walau pun hebat, sekadar hanya serpih, tetapi telah sama-sama membentuk Pasukan ini. Apa juga niat awal tersembunyi di hati, namun bila duduk semeja, berlainan jadinya, penuh harmoni sehingga hasilnya boleh sama-sama ahli syukuri.

Ibarat acuan kueh raya, masing-masing keras lembut dan aneka rupa warna, telah bersetuju dicairkan tanpa hilang identiti, untuk mengisi lopongan berbagai rupa, kini menjadi sepakej kueh mahal nilai dan harganya.

Selesa sungguh pemimpin jiwa berbakti tanpa hirau kerusi diduduki kini akan direbuti. Pun begitu, teraniayalah pemimpin mahu berbakti kerana jiwa begitu dia miliki, kemudian entah mengapa dia ditumbangi.

Sebagai bersegera, memangpun ini satu lagi jaya. Sudah terbentuk daya ke arah menjayakan usaha sehingga AGM.

Pun begitu dalam bersegera juga, kebijaksanaan kita menuntut satu daya pandang bahawa masih adakah pemimpin berjiwa koperasi namun masih belum diajak sertai bersama, dan tiada pula dia muncul menawarkan diri.

Usahlah dikhuatiri. Pasukan terbentuk hanyalah pro-tem committee. AGM nanti bakal ada kemantapan bila pasukan Lembaga kepemimpinan dibentuk rasmi.

Bagaimana jika, X-Mass Comm mempunyai ramai, terlalu ramai, mahu memimpin dalam Lembaga ini, sedangkan lazimnya bukan semua boleh muati sedangkan kapal ada had muatannya supaya dilaut tiada tenggelam bersama insan di dalamnya turut alami mauti.

Sebagai ahli, mulalah perhati, setiap pemimpin pro-tem committee ini, siapakah layak terus, siapakah layak berhenti, atau sekaligus diterima suara sebulat hati, agar jiwa koperasinya, disubur untuk sumbangkan bakti semungkin abadi.

Mana achi?

Achi ramai...

Seandainya ada lagi pemimpin berjiwa koperasi namun tiada peluang memenuhi kerusi. Maka dicadangkan bahawa, Koperasi kita dengan pasukan pemimpin sedia ada, diberi peluang menjadi model kepada pihak nan sama.

Ertinya, buktikan setelah terbukti, X-Mass Comm tadi menjadi teraju kepemimpinan contohnya:
Koperasi Bekas Graduan Sains Kesetiausahaan UiTM
atau
Koperasi Bekas Graduan Komunikasi UKM

Jauhari di sini akan nampak manikam dari contoh di atas, di manakah letaknya had dan keterbatasan untuk X-Mass Comm tidak boleh menjadi pemimpin Koperasi?

InsyaAllah, bersambung...

Tags: am, bekas, comm, graduan, koperasi, sebaran, uitm, x-mass

No comments:

Post a Comment

I appreciate your visits and comments here.