XMC Major (rtd) Ramli Ab Rahim The Doer

Wednesday, December 17, 2008

X-Mass Comm Nurul Afida Kamaludin - Nantikan DiKongsinya Penulisan Kapsyen - Ala BERNAMA

Begini ceritanya...

At 4:18pm on December 15, 2008,
Zubli Zainordin said…

Ooo jikalau A.R. Kamaludin, memang satu nama yang terkenal. Benarlah kata, ke mana tumpahnya kuah jika tidak ke nasi.

Saya dulu di Ampang Boys Road School. Kemudian Sekolah Seri Ampang. Selalu juga intai ke sana, di Bukit yang Banyak Bintang itu.

Di BERNAMA Bahagian apa?
At 10:05am on December 16, 2008,
Nurul Afida Haji Kamaludin (XMC 48) said…saya di unit penulis kapsyen, bahagian foto.. sudah lima tahun di sini..sebelum itu 7 tahun pemberitaan, dan 11 setengah tahun di meja penyuntingan dan terjemahan BM... kerja sekarang sesuai dengan saya.. dari segi masa.. less stressfull.. sekarang dah tak ada bintang di situ.. sudah diganti dgn pavillion.. penat jer kami dulu cari duit utk dewan, gym, and new block for bbgs...
At 1:06pm on December 16, 2008,
Zubli Zainordin said…Nurul Afida Kamaludin,

Menulis kapsyen, satu kesenian yang tinggi. Di Level 13, kami merasa peluang ini hanya beberapa kali sahaja. 5 tahun di Bahagian ini tentunya penuh pengalaman.

Sudilah apa kiranya, untuk Nurul kongsi pengalaman kesenian ini dengan kami. InsyaAllah, saya publish di sini:

http://xmcoverload.blogspot.com/

Cerita sedikit ya, jika ada gambar yang telah dikapsyenkan, cantik!

Didahului ucapan terima kasih.

Oh! Ini bukan assignment pulak ya. Semoga enjoy dan tak stressful menyiapkannya.

Mengenai bintang itu, tak pa, nanti Roro bina satu kat situ melalui Koperasi X-Mass Comm.

hahahahaha...
At 5:52pm on December 16, 2008,
Nurul Afida Haji Kamaludin (XMC 48) said…InsyaAllah, akan diusahakan kelak.. saya melakukan sedikit pembaharuan di dalam penulisan kapsyen untuk disesuaikan dengan keadaan semasa.. tidak lagi satu perenggan yang "short and sweet" .. kapsyen saya sekurang-kurangnya tiga perenggan kerana gambar itu berdiri sendiri tanpa berita di sisi.. sekiranya pengarah akhbar memilihnya untuk mengiringi berita mereka, kapsyen itu boleh dipendekkan.. konsep saya, "Gambar Bernama mempunyai semua fakta.. terpulang kepada editor untuk menyuntingnya". Untuk makluman, Unit ini dibuka 5 tahun dahulu bermula dengan saya seorang dan tenaga kerja adalah terdiri daipada pemberita baharu yang saya perlu latih untuk beberapa bulan. Apabila cekap menulis kapsyen, rasanya mereka boleh menulis berita.. kerana elemen 5W dan 1H itu turut memperkasakan kapsyen..
At 5:59pm on December 16, 2008,
Zubli Zainordin said…

Terima kasih di atas kesudian Nurul Afida Kamaludin untuk menulis pengalaman dan berkongsi dengan kami perihal penulisan kapsyen cara BERNAMA.

Saya teruja. Masih ingin belajar lagi perihal semurni ini.

Siap nanti ting tong saya ya.

Terima kasih daun keladi...


Sama-sama kita nantikannya...

2 comments:

  1. bro. zubli. tugas meletakkan semua gambar profile dalam slide.com bukannya kerja yang mudah. saya rasa ia amat meletihkan. bro laksanakan tugas yang berat. hati2 jangan sampai terganggu kesihatan. saya sentiasa buka slide untuk melihat wajah2 kesayangan xmc.

    ReplyDelete
  2. roro,

    semoga usaha yang sedikit menyeronokan setiap orang kampung kita.

    pada saya ini bukan kerja, ini seronok punyia.

    ReplyDelete

I appreciate your visits and comments here.