XMC Major (rtd) Ramli Ab Rahim The Doer

Sunday, December 28, 2008

X-Mass Comm Koperasi - Semangat, Hangat, dan Manfaat

Syukur

Syukur ke hadrat-Nya, di atas kurniaan kepada kita semua - sesuatu diakui tiada kini bakal menjadi ada kelak. Koperasi Bekas Graduan Sebaran Am UiTM. KBGSAU. KoBeGra SAUM. KOGKOM.

Barangkali ada singkatan lebih baik.

Pengasas

Syabas dan Tahniah kepada Pencetus Idea dan Pelaksana Awal. Merekalah Pemimpin Barisan Hadapan sebenarnya. Apapun bakal terjadi seterusnya, senaraikanlah nama mereka, walaupun hanya dalam lipatan sejarah, namun penghargaan bakal berterusan untuk mereka adalah wajar mereka kecapi.

Tabik Spring!!! Jasamu kami kenang.

Pasukan Pimpinan Pelaksana

Tentulah Koperasi kita, perlukan sepasukan pemimpin untuk melaksana supaya impian menjadi nyata. Diperhatikan sudahpun ada kelahiran Level 13 di sini nan boleh menerajui Koperasi kita ini. 4 Kualiti sebagaimana disenaraikan cukup mantap. Pun begitu ada 13 Kualiti bakal kita bincangkan bersama - Leaders Making The Difference.

Natijahnya pemimpin mendapat keredhaan-Nya dan ahli ikhlas kesinambungan kepemimpinannya.

Co-operation

Setiap pemimpin disepadukan dengan barisan pengurusan dan pentadbiran, mendukung kotak - dari kosong ke berisi - dari sini ke destinasi. Proses laluan sepanjang kontinuum ini, banyak diertikan dengan co-operation bagi Koperasi kita. Ada hala ada tuju.

Mereka dilantik bakal melantik pasukan pengurusan dan pentadbiran ini.

Competition

Semoga dielakkan seawal niat, bahawa Koperasi kita faham hakikat competition, atau persaingan. Yakni, competition bukan di antara A dan B. Tetapi A0 dan A1. Jelasnya Koperasi kita bersaing di antara kedudukan kita sekarang dengan pencapaian kita akan datang. Bukan di antara Koperasi kita dengan Koperasi dan pihak lain.

Unit RDS boleh dibentuk - Research Development Surveillance sebagai nadi Koperasi kita. Dari senarai koperasi sedia ada, dibangunkan terdahulu semacam kita kini, maka dikenalpasti beza koperasi berjaya dan koperasi gagal serta koperasi ding dong.

Kebijaksanaan kita menentukan di mana posisi kita dalam industri koperasi peringkat Damansara, Malaysia, dan Dunia.

Kehebatan

Dari detik ini, kita telah melihat wujudnya Semangat sebagai asas mula, afdal untuk dijadikan asas kita berpijak memikul sebuah Koperasi. Kemudian kita semua masing-masing ada peranan sumbangan untuk hangatkan kegiatan seterusnya, bagaikan tiang sentiasa mendukung kemantapan. Koperasi boleh dimulakan kini dan bakal disaksikan berterusan dari generasi ke generasi dengan sentiasa mendahulukan manfaat - kek besar dikecapi nikmat dan lazat setiap ahli secara saksama.

Kerusi

Menjadi ahli, itulah kemampuan saya sekadar ini. Tiada terfikir untuk duduk dikerusi lebih tinggi, kerana responsibility and accountability tuntutannya dalam Koperasi sungguh tinggi. Namun nakal juga mereka ini, Roro pasti seorang darinya, telah mencuit saya, kerana tahu dalam diri ini once a Mass Comm always a Mass Comm. Kesanggupan saya, jika 12 Musyawarah putuskan genap, maka setelah tiada ditemui penggenap itu, maka sayalah the 12th. Jika RM 100,000 adalah nilai harta Koperasi kita kini, kelak RM 100 Juta asetnya pun, semoga Allah melindungi saya dari kerusi turut sama direbuti. Selagi khidmat diperlui kerusi saya duduk, jika sampai masa untuk pergi, suarakan maka serta merta saya undur diri. Jika ada hikmahnya di sini dapat dikongsi, fahamilah kenapa Koperasi dulunya hebat kini telah mati.

Dengan niat nan murni, maksud nan pasti maka sama-samalah kita hembus nafas azali agar hidup subur dan berterusan ini Koperasi.

Tags: comm, koperasibekasgraduansebaran..., x-mass, xmc

Replies to This Discussion

Bagai ditulis oleh En Zubli Zainordin "Dengan niat nan murni, maksud nan pasti maka sama-samalah kita hembus nafas azali agar hidup subur dan berterusan ini Koperasi".

Membaca keseluruhan bingkisan di atas bagai membaca manuskip sastera Melayu walau hakikatnya maksud tersurat amat bernilai bagi semua ahli Koperasi Bekas Graduan Sebaran Am UiTM.

Reply to This

Delete
Abdul Mutalib Mohamed Azim,

Terima kasih di atas respons ini.

Terkadang-kala ayat keluar dari sanubari di hati, berbeza nada dan tatarupanya, dari khutub minda di kepala. Harap sangat ikhlas ini menyentuh roma sesiapa membacanya.

InsyaAllah, sesama kita berjaya total.

Reply to This

<><><><>

Tuan Zubli,
Very energetic writting. From the heart to the mind via the keyboard. Reading at a glance thou shall not understand but reading with an open heart ~ shall make heavens of a different.

Your two key words summarize the whole picture in this forum - " Responsibility & Accountability ".

and your trigger point shall be - " Once a Mass Comm always a Mass Comm " .

I thank you for your kind thoughts.




<><><><><>

Reply to This

Delete
Zubli Zainordin said:
Dear Aidi Rosli Khalim,


Perhaps the piece has been there all this while, imploding. Naturally yearning for a place and space, exploding nice for those with sharp mind and purity of the heart.

Now I know, there are two. Possibly more...

Reply to This

Salam ke atas Tuan dan bro & Sis XMC yang dimuliakan. Mengejar masa menamakan Koop kita tu, di sini saya link satu rujukan iaitu http://www.daftarsyarikat.com.my sebagai panduan memilih nama koop kita tu. Kalau sibuk adele sikit saya paste kan kat bawah ni. Yang baik dari Allah, yang Buruk dari saya. Salam undur diri. Selamat Hijrah 1430.

NAMA SYARIKAT DAN PERNIAGAAN YANG DILARANG UNTUK DIPOHON

Gazette names No. 716/97. Unless prior approval from the ministry has been obtained, the Registrar of Companies will not accept registration of any company name or foreign company mentioned in the Schedule pursuant to section 22(1) and 341(1) of the Companies Act 1965.

Names suggesting connection with a member of the Royal Family or Royal patronage including names containing such words as "Royal", "Queen", "King", "Prince", "Princess", "Crown", "Regent", "Imperial" is prohibited.

You are not allowed to use names suggesting connection with a State or Federal agency or any municipality or other local authority or any Asean, Commonwealth, or foreign government or United Nation or other international organization or cartel including names containing such words as "Federal", "State", "National", "ASEAN", "UNESCO", "NATO", "EEC" and "OPEC".

Companies cannot include names with words or any words of like import such as "Bank", "Banker", "Banking", "Bumiputra", "Bureau", "Chamber of Commerce and Industry", "Chamber of Manufacturers", "Chartered", "College", "Consumer", "Council", "Credit", "Exchange", "Executor", "Fair Price", "Finance", "Foundation", "Fund", "Guarantee", "Institute", "Insurance", "Investment", "International", "Leasing", "Made in Malaysia", "Prime", "Registry", "Treasure", "Trust", "Unit Trust" and "University".

You are also prohibited to register names which are misleading as to the identity, nature, objects or purposes of a company or in any other manner, names which are blasphemous or likely to be offensive to members of the public and names that include proper name which is not the name of a director.

The Registrar of Companies has the rights to reject registration of names which are translation of a names of a company or foreign company registered under the Act or may resemble or be mistaken for the name of any other company or foreign company under the Act or may resemble or be mistaken for a name that is being reserved or the purpose of incorporation of a new company or registration of a foreign company or for the purpose of a changed of name of a company or foreign company registered under the Act.

Reply to This

Delete
Terima kasih Nasir Abd Wahab. Respons ini amat membantu. Barangkali molek kita fikirkan bersama dan mencadangkan singkatan.

Masih terbuka untuk perbincangan...

Reply to This

No comments:

Post a Comment

I appreciate your visits and comments here.