XMC Major (rtd) Ramli Ab Rahim The Doer

Sunday, January 4, 2009

X-Mass Comm - Pandangan Dari Pasukan Pemikir Prihatin

Zubli Zainordin

Pasukan Pemikir Prihatin

Information

Pasukan Pemikir Prihatin

XMC prihatin dan sesama memikirkan idea memajukan lagi Fakulti Komunikasi & Pengajian Media serta UiTM di hatiku

Website: http://xmcoverload.blogspot.com/
Members: 11
Latest Activity: 2 minutes ago

Text Box

Edit

Perbincangan dimulakan Jamhariah Jaafar:

Tuan Zubli,

Pentas sudah dibuka... terima kasih. Lets start cracking our brain. Im all for real change!

Replies to This Discussion

Delete
Terima kasih di atas keprihatinan XMC Jamhariah Jaafar. Fikirnya Agenda Utama dan Kenyataan Misi.

Dari dalam saya melihat pihak Fakulti dan UiTM terus maju dan memajukan, khususnya aspek akademik dan perihal berkaitan.

Satu aspek molek kita fikirkan ialah perkongsian pengetahuan, pengalaman, dan kepakaran kita dari perspektif industri komunikasi, dengan Fakulti dan UiTM.

Reply to This

Delete
Real change? Gerabak selalu mengikut kepala gerabak. Bagaimana cuaca gerabak sekarang? Bagaimana cuaca kepala gerabak sekarang?

Reply to This

Delete
One of the items which I did mention to En Ahmad Murad Marican (now prof) was Islamic Journalism since the maudhu at that time during the tutorial was Malay journalism during the era of Syed Sheikh Al-Hadi. He was rather influenced by Muhamad Abduh. It happened before the 2nd World War way back in the 30s after Sheikh came after studying at Al Azhar Cairo.

Reply to This

Delete
Potentially Major (rtd) Ramli Ab Rahim has open up a point worth discussing. Lecturers from various Universities and Institutions of Higher Learning initiated this earlier, and it was hot at one time. I remember a seminar on this, leading then is Datin Sharifah Mariam Ghazali, and Yusof Husin is outstanding, from UPM he initiated one at UIAM.

Now, much is focusing on the intellect, and I sense this is good, yet we shall be opening up more on enlightening of the huwmen roh.

While Journalism is one, what has been suggested to Prof Ahmad Murad Merican, I suggest FK&PM and UiTM can expand to cover and include all sequences.

Reply to This

Send Message
Delete
Teman-teman,

Pada pendapat saya... perkara pertama yang harus kita lakukan dalam usaha untuk membantu Fakulti ialah:

1 Mendapat direct input dari tenaga pengajar... terutama pembuat polisinya mengenai apa sebenarnya isu yang dihadapi oleh Fakulti. Saya melihat terlalu banyak kritikan mengenai kelemahan dan kelonggaran, tapi its all hearsay... at least from my side.

2 Lets have at least a dialog or forum... to let everybody yang interested untuk membantu mendengar sendiri apa isu, masalah, kelemahan dan kekuatan yang dimiliki Fakulti hari ini.

3 Only from there... kita boleh tetapkan apakah cara terbaik untuk membantu.

4 Please bear in mind... kita di luar selalunya hanya pandai mengkritik, mereka di dalam sudah pasti mempunyai pendirian dan pendapat sendiri.

5 Jadi saya sendiri... ingin mendengar luahan hati kawan-kawan di Fakulti.

Is it possible for us to have this dialogue Tuan Zubli?

Reply to This

RSS

– Email me when people reply








Halaman 1

22 Comments

Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 2 minutes ago
Delete Comment Mengagungkan bahasa ibunda bakal memundurkan bangsa, bukanlah matlamat hidup manusia di dunia ini.

Pandangan berdasarkan pengalaman langsung, Mohammad Dawam Badiul Zaman, memang bernas.

Kita perlu kembali merenung kenapa Allah mencipta berbagai bangsa dan berbagai bahasa di muka bumi ini.

Alangkah betapa jika semua manusia satu bangsa dan satu bahasa sahaja di dunia ini?
Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 6 minutes ago
Delete Comment Major (rtd) Ramli Ab Rahim,

Terima kasih, komen seperti ini menyedarkan kita betapa asasnya dalam etika pelaporan dalam dunia kewartawanan.

More please...
Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 7 minutes ago
Delete Comment Komen Rastom Abdul Rahman, sememangnya seperti setiap kalinya super class. FK&PM boleh memulakan sekiranya belum meluas, inter-faculty smart partnership, adunan mata pelajaran pilihan, membolehkan Mahasiswawi kita lebih mantap asas pengetahuan dan kemahiran mereka.
Major(rtd)Ramli Ab Rahim Comment by Major(rtd)Ramli Ab Rahim 4 hours ago
Delete Comment MEDIA TALK

Al-Jazeera television station has admitted to “unethical” behavior in its coverage of the release of convicted Hezbollah terrorist, Samir Kuntar, from an Israeli prison following a prisoner exchange deal with the Lebanese militant group.

The Arabic news channel’s public acknowledgement came as a response to an avalanche of Israeli criticism and a threat issued by the Government Press Office (GPO) to boycott Al-Jazeera news channel as a response to the program it aired last month. The controversial program broadcasted footage of the homecoming celebration and birthday party held for Kuntar upon his return in which he was hailed a “pan-Arab hero”.
MOHAMMAD DAWAM BIN HAJI BADIUL ZAMAN Comment by MOHAMMAD DAWAM BIN HAJI BADIUL ZAMAN 13 hours ago
Delete Comment Semasa pengumuman menggunakan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Matematik dan Sains, kedengaran suara bantahan daripada pelbagai pihak. Alasan yang digunakan ialah penggunaan bahasa Inggeris melanggar Perlembagaan Malaysia selain merendahkan martabat bahasa Malaysia. Benarkah begitu? Adakah akan hilang jati diri kita?

Dalam hal ini, saya lebih melihat dasar penggunaan bahasa Inggeris ini dalam konteks pengayaan ilmu dan perkembangan minda. Selama 16 tahun saya mengajar Bahasa Melayu dengan 90% pelajar saya terdiri daripada pelajar Cina dan India, kemahiran, kesungguhan, dan keyakinan mereka mempelajari bahasa Malaysia sungguh mengagumkan. Walaupun tidak boleh sepatah pun bertutur bahasa Malaysia baku, markah mereka tetap cemerlang! Karangan mereka, idea mereka, ulasan mereka, dan hujahan mereka begitu bernas, konkrit serta rasional.

Apabila saya berbual-bual dengan mereka, jelas penguasaan bahasa Inggeris mereka juga adalah baik terutamanya pelajar India. Mereka memberitahu saya bahawa penguasaan kepelbagaian bahasa banyak membantu mereka menghasilkan karangan atau idea yang baik serta berkualiti tinggi. Mereka juga menyatakan bahawa penguasaan bahasa Melayu telah memudahkan mereka berinteraksi dengan guru-guru Melayu yang jelas kurang selesa bertutur dalam bahasa Inggeris dengan pelajar-pelajar mereka.

Berdasarkan pengamatan saya, wujudnya bantahan terhadap penggunaan bahasa Inggeris sebenarnya lebih banyak disebabkan sikap dan keengganan mempelajari sesuatu yang baharu. Ada juga yang menentang penggunaan bahasa ini kerana mereka bimbang akan status quo mereka akan tergugat sedangkan anak-pinak mereka diberikan pendedahan sepenuhnya dalam bahasa Inggeris ini. Adilkah keadaan sebegini?

Oleh itu, saya berasa amat sedih apabila penentangan diteruskan tanpa memikirkan implikasinya kepada masyarakat kita. Akan tetapi, bukankah 600 tahun dahulu bm pernah menjadi lingua franca di rantau ini? Bukankah bm menjadi bahasa pertuturan semua pedagang antarabangsa sama Cina, India, Arab atau Eropah? Bukankah semua dokumen ditulis dalam bm?

Benar belaka semua persoalan tersebut. Akan tetapi, cuba kita renung situasi pada masa itu berbanding dengan masa kini. Pada zaman itu, negara manakah yang paling berpengaruh di Asia Tenggara? Negara manakah yang menguasai segala bidang politik, ekonomi, dan sosial? Bagaimanakah taraf sosial masyarakat Melayu pada era itu? Di manakah pusat perkembangan ilmu yang utama di Nusantara? Bagaimanakah corak masyarakat pada masa itu?

Pada hari ini, adakah kita miliki semua itu? Sejarah merupakan sesuatu yang dapat dijadikan iktibar bukannya terus hanyut dengan khayalan kejayaan masa silam. Sejarah merupakan sesuatu yang patut kita renungi bukannya hanya dijadikan cerita untuk masa tidur. Sejarah sepatutnya mengajar kita agar tidak mengulangi kesalahan masa silam tetapi telah dimanipulasi sehingga hilang kebenarannya.

Maka, dalam hal ini adakah penentangan ini benar-benar bersifat ikhlas,jujur atau atau udang di sebalik batu? Tepuk dada tanya selera!!!
Major(rtd)Ramli Ab Rahim Comment by Major(rtd)Ramli Ab Rahim 14 hours ago
Delete Comment MEDIA TALK

Bob Woodward and Carl Bernstein were two young Washington Post reporters who used a confidential source to report the Watergate story that eventually led to the resignation of President Richard Nixon.

Well, that is America.

Will such this thing happen in Malaysia?

I doubt.
Rastom A Rahman Comment by Rastom A Rahman 21 hours ago
Delete Comment

Ada pro dan kontra di dalam konsep pengkhususan subjek di menara gading. Era internet memecah tembok tradisi. Kajian Sebaran Am perlu bergandingan kerja dengan Kajian Sains Komputer untuk menghasilkan media berteknologi terkini.

Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 1 day ago
Delete Comment Dari link Rastom berikan, sedikit petikan dari sana:

Columbia Journalism Review’s mission is to encourage and stimulate excellence in journalism in the service of a free society. It is both a watchdog and a friend of the press in all its forms, from newspapers to magazines to radio, television, and the Web. Founded in 1961 under the auspices of Columbia University’s Graduate School of Journalism, CJR examines day-to-day press performance as well as the forces that affect that performance. The magazine is published six times a year, and offers a deliberative mix of reporting, analysis, criticism, and commentary. CJR.org, our Web site, delivers real-time criticism and reporting, giving CJR a vital presence in the ongoing conversation about the media. Both online and in print, Columbia Journalism Review is in conversation with a community of people who share a commitment to high journalistic standards in the U.S. and the world.
Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 1 day ago
Delete Comment Information
X-MC Internet Radio & TV

Exploring Opportunities To Learn And Earn...

Website: http://xmcoverload.blogspot.com/
Location: Bloggo City
Members: 13
Latest Activity: 23 hours ago
Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 1 day ago
Delete Comment X-Mass Comm Sees Opportunities In OnLine Broadcasting Err Narrowcasting Even

Zubli Zainordin

* Posted by Zubli Zainordin on December 18, 2008 at 3:00pm
* View My Blog

Advancement in the Technology. A new shift in Paradigm. Wow! Are we moving at the right speed with the rate individuals are communicating, and societies are developing.

Blogs, for example. We have reached a stage where this is a focus of Ph. D. dissertations. When will this be an additional sequence to the offerings at the Faculty Of Communication and Media Studies, UiTM.

While the main stream media continue to persist, at this moment the internet are nurturing the same, to the next proliferation of OnLine Television, for example.

This is exciting to me. Especially graduating students becoming X-Mass Comm, the ones with an enterprising spirit, can initiate one, and this opens an avenue for potential villagers here to be a contributing member of the team. We do, should we prefer to employ our own very best and some can do Industrial Training here and perhaps earn some cash doing part time during night shift or Saturdays for example.

Can I first excite

Md Salleh Kasim
potentially sharing with us his expertise and experiences.
Two fingers? Should he prefer another to be in an initiating team, I suggest, here is one of the best...

Dr Abd Rasid Abd Rahman

There are more X-Mass Comm who can contribute. This I know.

Yet, imagine!

There will be a day, when an OnLine Internet Radio Or TV host will say..."The time now is 8 AM, and let's learn Lughatul-Arabiy, with al-Ustadz...

Major (rtd) Ramli Ab Rahim

Let's think about it.

More we can do together here.

This, I belief...


Halaman 2

22 Comments

Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 1 day ago
Delete Comment Sayang.

Kita sayangkan FK&PM, dan UiTM di hatiku.

Sebab itulah Pasukan Pemikir Prihatin ini diwujudkan. Respons sudah mula kedapatan. Dari Major, Rastom, Aidi Rosli Khalim, Basree Rakijan, jamhariah Jaafar. Ramai lagi InsyaAllah akan serta.

Lebih-lebih lagi Mohd Adnan Hashim sudi berkongsi maklumat. Beberapa pemimpin fakulti molek bersama kita di sini. Niat dan maksud kita sama dikongsi bersama.

Intelek FK&PM boleh bersendiri dalam menentukan dasarnya. Namun betapa molek bila Pakar dalam industri turut diajaki memberi input.

Inclusion.

Baru-baru ini saya berkesempatan bersama Zahari Zakaria, cadangnya alangkah baiknya jika Blog dijadikan satu subjek di fakulti. Saya respons, molek dijadikan satu sekuen.

Gerak perlangsungannya bakal menjadi satu specialization.

Blog bukan lagi satu cara untuk upload template, Blog sudah menjadi a personal and group station or a production house in the dissemination of information.

Terdahulu Rastom membuka kesedaran saya terhadap apa yang telah dilakukan university berkenaan.

Usaha ini begini telah mengangkat university sebagai sebahagian dari dinamiknya industri.

Fahamilah kita, universiti ulung umpamanya masih ada satu Prof Khoo Kay Kim, setelah sekian lama wujudnya. Sepatutnya sudah ada 100 setarafnya.

FK&PM boleh diangkat ke paradigma, kita teraju industri komunikasi. Selainnya rakan atau pengikut.

FK&PM tidak molek melahirkan graduan hanya untuk memenuhi sektor pekerjaan. Mahunya FK&PM mengangkatnya kepada perencana pelbagai sektor, supaya pekerjaan menjadi profesyen di puncak.
Rastom A Rahman Comment by Rastom A Rahman 1 day ago
Delete Comment Pandangan Tuan Major(rtd)Ramli Ab Rahim memang wajar diperhatikan. Dominasi politik ke atas media semakin tergugat dengan kehadiran internet. Senario akan berubah.Tanda tanda sudah kelihatan.

Saya optimis dengan kemungkinan berlakunya penambahbaikkan kurikulum MC, seperti yang dikhabarkan oleh Tuan Adnan, MC boleh muncul sebagai satu institusi yang disegani.

Syarat utamanya ialah MC sealiran, bahu membahu dengan perkembangan terkini teknologi media. Columbia Universiti sudah lama masyhur. Cuba lihat apa yang telah mereka lakukan online (KLIK Columbia Journalism Review. Saya harap comment form ini menerima kod HTML

Jika MC Uitm dapat membangunkan sesuatu sedemikian, maka segala teori yang diajarkan dapat diaplikasikan dalam bentuk komentar mengenai prestasi media tempatan. Insyaallah akan ditambah.
Major(rtd)Ramli Ab Rahim Comment by Major(rtd)Ramli Ab Rahim 1 day ago
Delete Comment errata (tak sepatutnya berlalu dalam media)

Saya yakin semua tuan akhbar semua al-maklum.
Major(rtd)Ramli Ab Rahim Comment by Major(rtd)Ramli Ab Rahim 1 day ago
Delete Comment Cuba muhasabah kenapa kredibiliti media cetak dipertikaikan? Jawapannya kerana teori kewartawanan yang kita pelajari tidak diaplikasi oleh pengamal media secara tuntas.

Siapa gate keeper? Saya tuan punya akhbar semua al-maklum.

Di internet tidak ada gate keeper. Semua kena mengamalkan sensorship sendiri dan ternyata penemuan mutakhir ini berbahaya juga. Bahaya macam mana? Tanya orang politik.

Pengamal media sewajarnya tidak tergiur dan mempunyai inklinasi politik yang akan menjeaskan profesionalisme.

Wallahu'alam.
Basree Rakijan - Always 17 Comment by Basree Rakijan - Always 17 1 day ago
Delete Comment Saya setuju dengan hujah Rastom. Di mana-manapun orang sedang menumpukan perhatian kepada sumber berita dari internet. Maka penyampaian maklumat melalui akhbar bercetak seakan-akan sudah primitif. Mungkin kita patut membuat persediaan ke arah ini supaya graduan XMC uitm lebih maju.
Adnan Hashim Comment by Adnan Hashim 1 day ago
Delete Comment Terima kasih kepada Saudara Zubli yang memulakan forum ini. Terima kasih juga kepada Saudara Rastom yang cukup cepat memberi respon kepada cadangan saya, juga terima kasih kepada yang lain-lain. Ketika ini fakulti sedang mebuat persiapan untuk "curriculum review". Cadangan-cadangan anda untuk memperbaiki kurikulum amat dialu-alukan supaya Fakulti menjadi lebih mantap, berwawasan serta memenuhi kehendak masa kini.
Rastom A Rahman Comment by Rastom A Rahman 1 day ago
Delete Comment Seperti mana yang disarankan oleh Tuan Adnan Hashim dilaman saya supaya lebih serious sikit dalam perbincangan ini, maka ingin saya bertanya sejauh manakah MC UiTM sekarang menekankan aspek media convergence di dalam dasar kurikulum sekarang?

Soalan ini penting untuk kita di forum ini kerana sudah berlaku perubahan paradigma yang cukup pesat sekali di dalam teknologi. Bab bab teori dan asas komunikasi mungkin tidak banyak berubah tetapi kaedah data mining/gathering and dissemination itu sudah berubah.

Kesan yang besar kita lihat ialah jatuhnya circulation akhbar yang print-based.
Kedua, kaedah bisnes lama e.g dalam bisnes muzik, jika masih dituruti, alamat artis tak boleh cari makan.
Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 1 day ago
Delete Comment XMC, kindly add and improve this piece please.


A Lecturer's Expectation You Shall Please


As a Mass Comm student, the followings are expected of You:

01. You shall be present here totally.

02. You shall please be punctual, and then spend precious moments here, and thus contributing to an interesting session together.

03. You shal please be involve wholesomely in the process and participate enthusiastically in the activities designed comprehensively.

04. You shall please open your mind to attain an understanding, and open your heart to earn wisdom through communication.

05. You shall please be willing to change by dropping flaws, fantasies, falsehood, and be appreciative of facts and figures shared by others here with information nearing to the truth.

06. You shall please listen attentively, offer feedback constructively, and speak nicely.

07. You shall please share knowledge and your experiences because this shall add value to our interations dyanamically.

08. You shall please ask questions, because questions are answers, and answers enlightened us.

09. You shall please take notes accurately and expand these continuously to benefit you now and beyond campus life later.

10. You shall please complete all assignments on time, with value, accuracy, and quality, in accordance to a set of standard agreed upon here, and continuously push your potential limits as to always gain more.

Please observe as to whether an important, pertinent, relevant point should be added to this list, thus do tell me. All the best. I thank you.
Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin 1 day ago
Delete Comment Terima kasih Major (rtd) Ramli Ab Rahim,

Semakin jelas...
Major(rtd)Ramli Ab Rahim Comment by Major(rtd)Ramli Ab Rahim on January 2, 2009 at 8:08am
Delete Comment errata

yang bukan untuk mendapat habuan duniawi semata-mata.



Halaman 3

22 Comments

Major(rtd)Ramli Ab Rahim Comment by Major(rtd)Ramli Ab Rahim on January 2, 2009 at 8:07am
Delete Comment Universiti positif.
Fikrah positif.
Matlamat positif.
Cendikiawan positif.
Graduan positif.
Tasawwur positif.
Kerja positif.
Cakap positif.

Kenyataan Misi

Melahirkan generasi pemikir bagi memenuhi wawasan negara maju yang berlandaskan ciri-ciri positif yang buan sahaja bercakap tetapi tersohor dengan penampilan kerja yang digarap untuk mendapat habuan duniawi semata-mata.
Zubli Zainordin Comment by Zubli Zainordin on January 2, 2009 at 1:32am
Delete Comment 01012009

Komen disimpan di sini:

http://xmcoverload.blogspot.com/2009/01/xmc-pasukan-pemikir-prihatin.html

No comments:

Post a Comment

I appreciate your visits and comments here.