XMC Major (rtd) Ramli Ab Rahim The Doer

Thursday, January 1, 2009

HIKMAH KEBERTERUSTERANGAN (SOROHOH)

Berterus terang. Jangan sembunyi-sembunyi.

Apabila saya terpikat dengan seorang gadis, saya berterus terang, saya menyatakan hasrat saya untuk meminang gadis tersebut, dengan ayahnya. Gadis itu saya kahwini pada 1979 dan saya dikurniakan 5 orang anak daripada hasil perkahwinan tersebut.

Saya menyatakan kepada audiens saya untuk berterus terang dengan saya.Kalau tidak faham bertanya. Kalau saya tidak tahu jawapannya, saya akan tidak akan berlaku bodoh sombong menjadi orang yang buta memimpin orang yang buta.

Untuk melalaikan rakyat India yang miskin, mereka berduyun-duyun ke panggung wayang. Mereka menuntun filem untuk melupakan penderitaan menjadi rakyat miskin.

Hari ini anak-anak kita sedang dibuai dengan budaya lepak, budaya cyber cafe dan macam-macam boleh ditelosori di internet, kalau kita tidak prihatin, internet di rumah akan menjadi sumber maksiat.

CHATTING itu dicatat oleh malaikat. Maka kita kena berhati-hati.

Akan ada orang berkata ISLAM ni susah ini tak boleh itu tak boleh apa yang boleh? Itu haram ini haram. Betullah tu. Kalau yang haram kena kata haram. Tak kan berjudi boleh dikata judi halal judi haram.

Ada orang akan berkata, Major jangan cakap pasal halal haram nanti orang lari? Kalau nak bercakap sudah ada masalah, itu petanda ada masalah di sini.

Major dah pergi tempat hantu. Hantu tu ada. Percaya kepada kekuasaan hantu tak boleh. Yang berkuasa Allah.

Saya sedang bermastautin di Malaysia. Saya tidak fikir saya berada di Siberia dengan GULAG ARCHIPELAGO.

Serangan pemikiran (GOZWUL FIKRI) adalah satu bentuk peperangan saraf yang cukup halus.

Major janganlah tulis yang SERIUS-SERIUS di sini. Major kena tulis yang gaya orang awam (saya bukan askar lagi), maksudnya bahasa layman. Saya tidak guna perkataan bombastik dan klise serta retorik politik. Saya bukan orang politik. Saya tidak ada nawaitu untuk jadi ketua bahagian. Saya seorang motivator. Saya ada misi untuk menyeru khalayak kepada yang positif.

No comments:

Post a Comment

I appreciate your visits and comments here.